Gogu Constantinescu – unul dintre cei 17 titani ai lumii care au revoluţionat ştiinţa

1375
5
DISTRIBUIȚI

Radio România Regional vă prezintă proiectul “Eu aleg România – 100 de români pentru istoria lumii”. 100 de personalități din cultură sau știință, care au marcat dezvoltarea lumii prin realizările lor. 100 de români care, prin creativitate, munca și curaj, au adus România între țările care au îmbogățit cunoașterea universală. Astăzi vi-l prezentăm pe Gogu Constantinescu, inovator, inventator, om de știință și inginer român.

Inventator al unei noi ştiinţe – sonicitatea, Gogu Constantinescu este considerat savantul fără de care piloții britanici nu ar fi putut învinge aviația germană în Primul Război Mondial.

Fiul unui profesor de matematică şi iubitor de muzică şi al unei mame de origine alsaciană, Gogu Constantinescu s-a născut la Craiova, pe 4 octombrie 1881. Încă de mic s-a dovedit a fi un spirit extrem de inventiv, iar în perioada liceului și-a uimit familia când și-a transformat camera într-un adevărat laborator pentru experimente fizico-chimice. Aici au prins viaţă o lampă electrică cu mercur, acumulatori şi baterii dar și diverse motoare. Tot în perioada adolescenţei a conceput un calculator, bazat pe un sistem mecanic, care putea realiza calcule cu până la 30 de cifre. Câteva rotiţe se învârteau în jurul unei manivele, iar ideea de la care a pornit era…să-şi ajute sora să se se descurce mai bine la matematică.

Tânărul s-a înscris la Şcoala de poduri și şosele, pe care o va termina ca şef de promoţie. Tenace, încrezător în sine, pe timpul studenţiei a înfruntat cu succes rezistenţa la schimbare a profesorilor săi, încercând să demonstreze utilitatea unui nou material de construcţie la acea vreme: betonul armat. Deși folosirea acestuia eşuase în Europa, tânărul inginer a publicat, în 1905, teoria de calcul ce a permis construcţia primelor poduri în arc. În anii care au urmat, a proiectat numeroase construcţii de beton armat, printre care Camera de Comerţ, Ministerul Lucrărilor Publice, Stadionul Sporturilor și moscheea din Constanţa.

România se afla în plină fază de dezvoltare a infrastructurii, dar ideile inginerului Constantinescu erau refuzate sistematic de Guvern. Pentru a le pune în practică, el a demisionat din serviciul public. Spirit neobosit, găsea soluţii la probleme din orice domeniu. A dezvoltat utilajele de forare, a abordat problema vehiculelor de transport, a motorizării şi sistemelor de transmisie. Mai târziu, avea să construiască un motor cu injector, preluat ulterior de Bosch, şi primul automobil fără cutie de viteze (1923).

O preocupare specială a inventatorului Gogu Constantinescu au fost vibraţiile şi efectele acestora. Soluţia pe care o propunea românul provenea din pasiunea sa pentru…muzică. Fizicienii și muzicienii aveau viziuni diferite asupra acusticii şi armoniei, iar inginerul Constantinescu le-a unificat într-o nouă ştiinţă – sonicitatea, demonstrând că sunetele pot transmite energie după legi similare cu cele ale electricităţii.

Stabilit fie în Anglia, fie în SUA, românul s-a izbit mereu de scepticismul semenilor săi, fiind nevoit, de fiecare dată, să își demonstreze practic teoriile. Mintea lui sclipitoare naștea invenţie după invenţie, dar îi lipseau mijloacele financiare pentru a le dezvolta. Savantul american Thomas Edison i-a propus, spre exemplu, să inventeze un aparat care ar înregistra şi transpune o partitură cântată la pian, în note muzicale. Dar, izbucnirea Primului Război Mondial a făcut ca proiectul lui Gogu Constantinescu, în colaborare cu Edison, să nu mai fie finalizat.

El a conceput arma cu lichid comprimat; importanți savanţi englezi au rămaş surprinşi când unul dintre dispozitivele sale sonice a găurit o rocă. În august 1916 s-au realizat primele teste cu un avion echipat cu ceea ce avea să devină Constantinesco Fire Control Gear sau „C.C. Gear (geăr)”. Succesul şi superioritatea faţă de sistemul utilizat de aviaţia germană s-a bucurat în sfârşit şi de recunoaşterea oficială, astfel că, până la sfârşitul războiului, peste 50.000 aparate de zbor americane și britanice au fost dotate cu astfel de sisteme. În martie 1920, vice-amiralul de aviaţie John Maitland recunoştea în “Times” meritul uriaş al românului în recâştigarea supremaţiei aeriene a Aliaţilor.

Membru al Academiei Române, membru de onoare al Societăţii Inginerilor din Anglia, la vârsta de 80 de ani, Gogu Constantinescu se reîntoarce în ţară, unde primeşte titlul de Doctor Honoris Causa în inginerie din partea Institutului Politehnic Bucureşti. Revine în Anglia unde, în 1965, se stinge din viaţă la vârsta de 84 ani. Este îngropat în Lowick, la sud de lacul Coniston.

George Constantinescu a lăsat în urma sa 133 de brevete şi multe alte invenţii nepublicate. Inginerul român a fost numit de către revista engleză The Graphic unul dintre cei 17 titani ai lumii care au revoluţionat ştiinţa, aşezându-l alături de Einstein, Marconi, Edison sau Lister.

Astăzi v-am prezentat personalitatea și creația lui Gogu Constantinescu, în cadrul proiectului “Eu aleg România – 100 de români pentru istoria lumii. Acesta nu este un clasament, iar lista rămâne deschisă. Așteptăm propunerile voastre pe site-ul eualegromania.ro. Mâine, Radio România Regional vă invită să cunoașteti o nouă personalitate care a marcat știința sau cultura mondială.

Studioul: Radio Romania Oltenia-Craiova
Realizator: Simona Lica
Redactor sef adjunct: Ioana Cristina Ladaru
Prezentator: Daniela Diaconu
Voice Over: Ioana Cristina Ladaru
Operator camera: Catalin Baragan
Editor imagine: Catalin Baragan